You are here

Hoe voorspelbaar ben jij?

Met alle gegevens die je op internet achterlaat weten bedrijven misschien al beter wie jij bent dan jijzelf. In NEMO Kennislink Live praat hoofdredacteur Sanne Deurloo met deskundigen en wetenschappers over de laatste ontwikkelingen van Big Data.
 

Je bent op internet veel minder anoniem dan jij je achter de computer wellicht voelt. Google registreert jouw zoekacties en Facebook je likes en langzamerhand weten internetgiganten misschien meer over jouw voorkeuren dan jijzelf. Bovendien worden al die gegevens gedeeld en gebruikt in algoritmes om je van alles aan te bieden. Van nieuwsberichten speciaal op jou toegesneden tot vakantiebestemmingen die je vast zal waarderen. Misschien is dat niet erg en alleen maar handig, maar het zou wel goed zijn als je wist hoe die informatie verzameld wordt en wat er mee gebeurt. Het is tijd dat mensen gaan nadenken over hoe bekend zij willen zijn online.

Aan het woord komt prof. dr. Maarten de Rijke, projectleider Commit en hoogleraar Information retrieval aan het informatica instituut van de Universiteit van Amsterdam. Hij doet onder meer onderzoek naar zelflerende algoritmes. Hij vindt het logisch dat zoekmachines ons een beetje kennen: “Google ordent voor ons wat belangrijk is en wat niet en probeert uit duizenden hits nuttige informatie boven water te halen. Je hebt er niets aan als je allerlei onbelangrijks krijgt”, vertelde hij eerder aan NEMO Kennislink.

Prof. mr. dr. Jan Smits, hoogleraar Recht en Techniek aan de Technische Universiteit Eindhoven wil juist waarschuwen voor, wat hij noemt, ‘de datarovers’ waar we veel te gemakkelijk oké tegen zeggen als we doorklikken op internet.

Senior product manager Rutger Mooy ontwikkelt bij het online handelsplatform Marktplaats de algoritmes die zorgen dat bezoekers van de site relevante persoonlijke aanbiedingen krijgen. Hij vertelt hoe bij Marktplaats ‘jouw voorkeuren’ worden vastgesteld en wat het bedrijf daar wel en niet mee kan en doet.

Aanmelden

Voor deze activiteit is aanmelden gewenst via het aanmeldformulier.

Lees meer

Het monitoren van internetgebruikers levert grote hoeveelheden data op, maar aan data op zich heb je niet zoveel. De hamvraag luidt: wat wil je ermee. Het is als het zoeken van een speld in een digitale hooiberg. Op de themapagina Big Data kun je alvast meer lezen.

Deze avond wordt georganiseerd door NEMO Kennislink in samenwerking met ICT research community Commit.